Reprezentantki naszego Urzędu Miejskiego oraz Starostwa Powiatowego wzięły udział w międzynarodowej konferencji w Wilnie. Były tam jako przedstawicielki miasta i powiatu wyróżnionych w tym roku prestiżowym Europejskim Znakiem Jakości Zarządzania w Samorządzie Terytorialnym (ELoGE).

ELoGE to inicjatywa Rady Europy, która nagradza i promuje najlepsze praktyki w zarządzaniu samorządem lokalnym. Spośród prawie 3000 jednostek samorządu certyfikaty w tej edycji uzyskały jedynie 3 gminy: Tarnowskie Góry, Andrychów, Strawczyn, i jeden powiat – Tarnogórski. Burmistrz Arkadiusz Czech odebrał certyfikat we wrześniu w Warszawie.

Konferencja o dobrym zarządzaniu

W listopadzie z kolei polska delegacja (w tym przedstawicielki naszego miasta i powiatu) uczestniczyła w konferencji „Dobre demokratyczne rządy i demokracja deliberatywna. Nagroda Europejskiego Znaku Doskonałości Zarządzania (ELoGE)” na zaproszenie władz Litwy. W czasie panelu mówili o dobrych i złych doświadczeniach we wdrażaniu zasad dobrego zarządzania, szczególnie o partycypacji, efektywności, otwartości i przejrzystość oraz o tym, czy udział w ocenie ELoGE pomaga gminom zidentyfikować ich mocne i słabe strony.

Polskę na tej prestiżowej konferencji reprezentowali m.in.: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Krystyna Kosmala, Burmistrz Andrychowa Tomasz Żak, Wójt Strawczyna Tadeusz Stawczyk, Sekretarz Miasta Tarnowskie Góry Aleksandra Gajda, Sekretarz Powiatu Tarnogórskiego Barbara Machura, Marlena Moliszewska-Gumulak, Dyrektor ds. rozwoju FRDL.

W czasie konferencji Minister Spraw Wewnętrznych Litwy Agnė Bilotaitė wręczyła statuetki 39 litewskim samorządom, które pozytywnie przeszły proces oceny ELoGE, czyli spełnienia 12 zasad dobrego rządzenia.

Gratulujemy nagrodzonym! Tym bardziej, że…

Uzyskanie certyfikatu nie jest łatwe

Europejski Znak Jakości Zarządzania w Samorządzie Terytorialnym (ELoGE) – w imieniu Rady Europy – przyznaje Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej. Przyznając certyfikaty i statuetkę w formie dwunastościanu, nagradza i promuje „najlepsze praktyki w zarządzaniu samorządem lokalnym”.

Uzyskanie certyfikatu nie jest łatwe. By go otrzymać, nasz Urząd Miejski przeszedł wieloetapowy system certyfikacji. Sprawdzał on, czy spełniamy najwyższe standardy zarządzania zgodne z 12 zasadami określonymi przez Radę Europy. A te 12 zasad dobrego zarządzania w samorządzie terytorialnym to:

  1. Udział obywateli, uczciwy przebieg wyborów i reprezentacja.
  2. Responsywność (odpowiadanie na działanie), szybkość reagowania.
  3. Efektywność i skuteczność.
  4. Otwartość i jawność.
  5. Przestrzeganie prawa.
  6. Etyczne postępowanie.
  7. Kompetencje i potencjał.
  8. Innowacyjność i otwartość na zmiany.
  9. Orientacja na trwałość i długofalowość działań.
  10. Należyte zarządzanie finansami.
  11. Prawa człowieka, różnorodność kulturowa i spójność społeczna.
  12. Rozliczalność, odpowiedzialność.

Swoje zdanie wyrazili też mieszkańcy. Udział w ankiecie brali również radni i pracownicy urzędu. Dziękujemy za ocenę – to również dzięki niej otrzymaliśmy ELoGE.

Więcej informacji o konferencji

Międzynarodowa konferencja, wizyta polskich samorządowców i (frdl.org.pl)

Więcej o nagrodzie dla naszego miasta