UM Tarnowskie Góry: Mobilny Urzędnik” przyjedzie do mieszkańców!

3 min czytania

Najprawdopodobniej pod koniec stycznia przyszłego roku ruszy nowa usługa Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach. Osoby, które z różnych względów nie mogą dotrzeć do magistratu, będą mogły być obsłużone w domu lub innym miejscu pobytu.

Wychodzimy naprzeciw osobom ze szczególnymi potrzebami. Główni odbiorcy nowej usługi to seniorzy i osoby z niepełnosprawnościami. Poprawa dostępności usług publicznych dla mieszkańców o szczególnych potrzebach to nasz priorytet. To kolejny etap po wprowadzeniu w urzędzie licznych udogodnień, między innymi dla osób niewidomych, niedowidzących czy głuchych mówi Joanna Kapa, koordynator ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej w tarnogórskim magistracie. Wielu mieszkańców boryka się z różnymi ograniczeniami, a my chcemy, żeby urzędnicy byli dostępni dla wszystkich. Mobilny Urzędnik” wyróżnia nas na tle wielu polskich gmin i co najważniejsze usługa ta będzie bezpłatna dodaje.

Projekt “Mobilny Urzędnik” polegać będzie na obsłudze mieszkańców miasta poza siedzibą urzędu, wszystko, by ułatwić załatwienie spraw osobom ze szczególnymi potrzebami. Usługa będzie realizowana w granicach administracyjnych gminy Tarnowskie Góry. Skierowana będzie między innymi do osób z niepełnosprawnościami biologicznymi i prawnymi, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności lub o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy. Obejmie jednak także osoby z niepełnosprawnościami, które takiego orzeczenia nie posiadają, seniorów, osoby osłabione chorobami, z czasowym lub trwałym ograniczeniem możliwości poruszania się i dotarcia do miejsca świadczenia usług.

Mobilny Urzędnik” przyjedzie na przykład do kobiety w zagrożonej ciąży. Oczywiście projekt skierowany jest do osób, które faktycznie nie mają możliwości załatwienia urzędowej sprawy w inny sposób. Nie wszyscy są w stanie załatwić większość spraw przez internet, nawet jeżeli jest taka możliwość. Ciągle w społeczeństwie funkcjonują osoby, które z różnych przyczyn są wykluczone cyfrowo podkreśla Joanna Kapa.

Zgłoszenia o potrzebie skorzystania z usługi będzie można dokonać zarówno telefonicznie, jak i wysyłając e-mail ze zgłoszeniem sprawy czy też osobiście poprzez zgłoszenie za pośrednictwem osoby trzeciej. W zgłoszeniu będzie należało krótko wyjaśnić czego sprawa dotyczy.

Po przyjęciu zgłoszenia sprawa przekazana zostanie pracownikowi merytorycznemu, który będzie z klientem w stałym kontakcie i ustali z nim wszystkie szczegóły. Usługa będzie realizowana w kolejności przyjęcia zgłoszenia oraz w najbliższym możliwym terminie zarówno dla klienta jak i dla pracownika.

Mieszkaniec korzystający z usługi Mobilnego Urzędnika” zostanie poinformowany dokładnie kto i kiedy do niego przyjedzie. Urzędnik dostarczy bezpośrednio do domu wszystkie potrzebne druki wniosków, pomoże w ich wypełnieniu oraz przyjmie je i zarejestruje w urzędzie. Zakres świadczonych usług, a także sposób ich realizacji uzgadniany będzie bezpośrednio z pracownikiem odpowiedzialnym za daną sprawę.

Wszystkie dokładne wytyczne zostaną przedstawione wraz z uruchomieniem usługi już pod koniec stycznia 2022 roku. Zostanie sprecyzowany profil osób uprawnionych do skorzystania z obsługi w ramach Mobilnego Urzędnika”, wszelkie procedury oraz katalog świadczonych tą drogą usług. Zakres tych usług będzie stopniowo modyfikowany według potrzeb mieszkańców i możliwości gminy. Na początku wprowadzimy część usług, chcemy aby projekt Mobilnego Urzędnika” ewaluował i działał w zakresach odpowiadających rzeczywistemu zapotrzebowaniu. Będziemy starali się uwzględnić najważniejsze zagadnienia, które realizowane są w Urzędzie Miejskim w Tarnowskich Górach wyjaśnia Joanna Kapa.

Projekt realizowany jest z udziałem Fundacji Partycypacji Społecznej, w partnerstwie z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej, które realizują projekt pn. Mobilny Urzędnik. Poprawa dostępności usług publicznych dla mieszkańców o szczególnych potrzebach”.

Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, działanie 4.3, współpraca ponadnarodowa.

Autor: krystian