Tarnowskie Góry zapraszają na XXII Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej

3 min czytania
Tarnowskie Góry zapraszają na XXII Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej

Od 20 września do 18 października w serii sześciu koncertów codziennie o 18.00 zabrzmią organy, skrzypce, flet traverso i wyjątkowe kameralne składy - wstęp wolny.

  • Tarnowskie Góry prezentuje program i wykonawców
  • Przyjdź i posłuchaj wybranych dzieł i rzadkich odkryć
  • Jak skorzystać z wydarzenia i dlaczego warto przyjść

Tarnowskie Góry prezentuje program i wykonawców

XXII edycja Tarnogórskich Wieczorów Muzyki Organowej i Kameralnej rozpoczyna się 20 września koncertem Hanny Dys przy organach z zespołem Music in My Mind (Karolina Korzyb - flet traverso, Aleksandra Radwańska - skrzypce, Bartosz Kokosza - wiolonczela, Urszula Jasiecka-Bury - klawesyn). W programie m.in. II Sonata c-moll op. 65 Feliksa Mendelssohna-Bartholdy oraz utwory Marco Enrico Bossiego. Kolejne dni to: 27.09 - Katarzyna Olszewska przy organach wraz z GigBones Trombone Quartet (Miłosz Leniec, Kamil Rybaczyk, Szymon Rypa, Wojciech Giłka), 4.10 - Mariola Brzoska z Mateuszem Kowalskim na violi da gamba i śpiewie, 11.10 - Marek Toporowski na organach z Gabrielem i Michałem Kubarskimi (skrzypce, akordeon), 18.10 - Maria Perucka (skrzypce) i Roman Perucki (organy). Wszystkie koncerty startują o godz. 18.00, wstęp jest wolny.

Przyjdź i posłuchaj wybranych dzieł i rzadkich odkryć

Program 20.09 łączy klasykę i odkrycia źródłowe - obok Mendelssohna i Bossiego znajdą się anonimowe sonaty XVIII wieku pochodzące ze zbiorów takich jak Dział Muzyczny Królewskiej Biblioteki Publicznej - obecnie SLUB w Dreźnie oraz Dział Muzyczny Badische Landesbibliothek w Karlsruhe. 27.09 usłyszymy m.in. Toccata i fuga d-moll BWV 538 Johanna Sebastiana Bacha, sonatę Maria Teresy Pinottini oraz utwory od renesansowych motetów do Brucknera i Beethovenowskich Drei Equali na 4 puzony. 4.10 program obejmuje Rheinbergera i Bachowską Fantazję i fugę a-moll BWV 561 razem z repertuarem pieśniowym i lirycznym z epoki, a 11.10 proponuje Passacaglię Buxtehudego, transkrypcję Preludia z Partity BWV 1006 i bogaty wybór utworów kameralnych od Bartóka po Vivaldiego. Zamknięcie cyklu 18.10 wypełnią sonaty Feliksa Borowskiego, fragmenty Beethovena i kompozycje Fryderyka Wilhelma Markulla oraz Suita Zbigniewa Kruczka.

Program zawiera konkretne odniesienia do partytur i źródeł archiwalnych, co wzmacnia wartość edukacyjną cyklu - organizatorzy korzystają m.in. z materiałów bibliotek muzycznych w Dreźnie i Karlsruhe.

Jak skorzystać z wydarzenia i dlaczego warto przyjść

Koncerty odbywają się w formule kameralnej, co daje bliski kontakt z wykonawcami i nietypowy repertuar łączący renesans, barok, romantyzm i muzykę XX wieku. W programie pojawiają się zarówno kanoniczne utwory (Bach, Mendelssohn, Rheinberger), jak i rzadko słyszane kompozycje (anonimowe sonaty XVIII wieku, Drei Equali Beethovena czy pieśni Tobyasa Hume’a). Wstęp jest bezpłatny, a każdy koncert rozpoczyna się o godz. 18.00 - to dogodna pora dla mieszkańców Tarnowskich Gór i okolic, którzy szukają wieczornego kulturalnego wytchnienia.

Szczegółowy harmonogram i pełne składy wykonawców podano przy zapowiedzi wydarzenia; za informacje o źródłach edycji anonimowych sonat odpowiadają zbiory Działu Muzycznego Królewskiej Biblioteki Publicznej - obecnie SLUB w Dreźnie oraz Dział Muzyczny Badische Landesbibliothek w Karlsruhe.

na podstawie: Urząd Miejski w Tarnowskich Górach.

Autor: krystian