Urząd Miejski w Tarnowskich Górach zrealizował przedsięwzięcie grantowe, którego wartość to 100 000 zł. Było sfinansowane w ramach projektu „Dostępny samorząd – granty”, przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Jego celem była poprawa dostępności do usług publicznych świadczonych przez jednostki samorządu terytorialnego dla osób ze szczególnymi potrzebami. W tym osób z niepełnosprawnościami. Jest to wsparcie w spełnieniu wymogów dostępności określonych w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zadanie zrealizował Wydział Administracyjny z Biurem ds. Dostępności, Architektury Miejskiej i Opieki nad Zabytkami.
Wszystkie poniżej wymienione rozwiązania są po to, by klienci Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach mogli coraz bardziej samodzielnie realizować ważne dla siebie urzędowe sprawy. Ta samodzielność wynika z potrzeb klientów. Nie oznacza braku pomocy z naszej strony. Są jednak osoby, dla których samodzielność jest ważna.
W ramach tego zadania zrealizowaliśmy wiele rozwiązań, które obejmują poprawę dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Razem z wieloma usprawnieniami, które wprowadziliśmy do tej pory – nasze usługi będą bardziej dostępne dla coraz szerszego grona klientów.
Aby poprawić dostępność architektoniczną:
- Uzupełniliśmy wymagane kontrastowe oznaczenia stopni na schodach Ratusza przy ul. Rynek 4 oraz budynku przy ul. Sienkiewicza 2.
- Wyposażyliśmy zarówno Ratusz jak i budynek przy ul. Sienkiewicza 2 w materace ewakuacyjne.
- Skorzystaliśmy z doradztwa w zakresie dostępności architektonicznej.
Aby poprawić dostępność informacyjno-komunikacyjną:
- Pętle indukcyjne:
Są jednym ze środków wspomagania słuchu. Mogą służyć zarówno jednej, konkretnej osobie niedosłyszącej, jak i grupie ludzi z tą niepełnosprawnością. Jest wiele sytuacji, w których pętla indukcyjna, może okazać się rozwiązaniem optymalnym. Pętla indukcyjna jest w stanie bez najmniejszych zniekształceń akustycznych przekazać informację prosto do ucha. Bardzo często osoby słabosłyszące nie wiedzą nawet, że ich aparat słuchowy pozwala na korzystanie z pętli indukcyjnej. Z kolei Ci, którzy mają tą wiedzę, nie do końca potrafią z niej korzystać w praktyce. Aparaty słuchowe pracują zwykle w dwóch trybach: „M” – „mikrofon”– wykorzystuje wbudowany mikrofon, który umożliwia odbiór dźwięków z otoczenia i „T” – „telefon” – który pozwala na odsłuchiwanie dźwięku ze słuchawki telefonicznej przy wyłączonym mikrofonie i umożliwia korzystanie z wbudowanej cewki indukcyjnej. Użytkownik aparatu wybiera za pomocą przełącznika, który ustawia w jednej z dwóch pozycji „M” lub „T”. Są też aparaty z możliwością równoczesnej pracy w obu trybach bez konieczności manualnej ingerencji. Dużą zaletą pracy w trybie „T” jest wyłączenie wbudowanego w aparat mikrofonu, zabieg ten eliminuje niepożądane dźwięki i hałasy z najbliższego otoczenia osoby słabosłyszącej. Oczywiście są też aparaty, które nie pozwalają na skorzystanie z pętli.
-
- Uzupełniliśmy budynek Straży Miejskiej przy ul. Sieniewicza 2a oraz Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich przy ul. Sienkiewicza 2 o pętlę indukcyjną stanowiskową.
- Sekretariaty w obydwu budynkach Urzędu Miejskiego wyposażyliśmy w przenośne pętle indukcyjne.
- Dużą pomocą będzie stacjonarna pętla indukcyjna w sali sesyjnej w Ratuszu i w sali ślubów w budynku przy ul. Sienkiewicza 2.
- Zestawy kart komunikacyjnych (do porozumiewania się z osobami Głuchymi, z niepełnosprawnością narządu mowy lub problemami w komunikacji): Zostały opracowane przez Biuro ds. Dostępności Architektury Miejskiej i Opieki nad Zabytkami a ich wykonanie zostało sfinansowane z grantu. Jest to zestaw prostych komunikatów i piktogramów w wyraźnych kontrastujących kolorach. Niektóre części kart są wypukłe. Są na nich piktogramy z zadaniami jednostek organizacyjnych oraz inne przydatne informacje takie jak:
-
- Alfabet Polskiego Języka Migowego,
- Alfabet Lorma,
- liczby,
- dni tygodnia, miesiące
- dane kontaktowe.
Karty komunikacji będą pomocne dla klientów Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach ale także dla pracowników, którzy nie znają języka migowego. Usprawnią głównie pierwszy kontakt z klientem. Zanim uruchomiona zostanie usługa tłumacza języka migowego online. Pozwolą na rozeznanie czego klient potrzebuje i do jakiej komórki organizacyjnej ma pójść. Karty mogą służyć również do porozumiewania się z osobami, u których czasowo lub trwale występuje niepełnosprawność narządu mowy oraz do porozumiewania się z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
- Tablety z dostępem do tłumacza języka migowego online:
Są do dyspozycji klientów, którzy komunikują się w języku migowym. Będą w Ratuszu przy ul. Rynek 4 oraz w budynku przy ul. Sienkiewicza 2.
- Ramki do podpisów:
Ramka ułatwia podpisanie dokumentów osobom niewidomym, słabowidzącym, z drżeniem rąk, seniorom i wielu innym. Ramki są dostępne dla klientów Urzędu Miejskiego w budynkach przy ul. Rynek 4, Sienkiewicza 2 i 2a.
- Podświetlane lupy optyczne:
Są dostępne dla klientów Urzędu Miejskiego w budynkach przy ul. Rynek 4, Sienkiewicza 2 i 2a. Pomogą słabowidzącym klientom przeczytać ważne dla nich informacje.
- Pola uwagi:
To ważne udogodnienie dla osób niewidomych. Dzięki temu łatwiej znajdą wejścia do windy. Pola uwagi są na trzech kondygnacjach przy wejściach do windy w Urzędzie Miejskim przy ul. Sienkiewicza 2.
- Tabliczki informacyjne na drzwi wejściowe z opisem w alfabecie Braille i z QR kodem:
Z tych tabliczek skorzystamy wszyscy. Jest na nich informacja o godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach, adres, numer telefonu, adres strony internetowej oraz adres mejlowy. Dodatkowo te same informacje są w kodzie QR.
- Dokumenty w tekście łatwym do czytania i zrozumienia „Easy To Read” (ETR):
Są ważnym udogodnieniem w dostępie do informacji dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Forma opracowania tekstu ETR jest zgodna z obowiązującym standardem. Mogą być także przydatne dla osób chorujących psychicznie, z demencją czy innych osób, niekoniecznie z niepełnosprawnościami a nawet cudzoziemców. Teksty pisane w ETR są dla nas wszystkich zrozumiałe i tak na prawdę każdy może z nich korzystać. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą robić wiele rzeczy samodzielnie. Jeżeli otrzymają odpowiednie wsparcie. Tak jak my wszyscy mają prawo do dobrej informacji. Dobra informacja pozwala nam znaleźć to czego potrzebujemy. Informacje opracowało Biuro ds. Dostępności Architektury Miejskiej i Opieki nad Zabytkami a ich wydruk został sfinansowany z grantu. Wśród opracowań znalazły się: informacja o działalności Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach, opis tarnogórskiego programu „Rodzina 5+”, informacja o segregacji śmieci, informacja o pracy Wydziału Ochrony Środowiska, informacja o usłudze „Mobilnego Urzędnika”, informacja o wyrobieniu i odbiorze dowodu osobistego.
- Skorzystaliśmy też z doradztwa w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
Pamiętajmy, że dostępność jest w nas wszystkich. Żeby nasz świat był coraz bardziej dostępny, musimy do tej równości w życiu codziennym dążyć wszyscy – razem. W urzędzie, w pracy, w szkole, w przedszkolu, na placu zabaw, na spacerze, w kinie, w bibliotece, w domu kultury, w swoim domu… Wszyscy powinniśmy pamiętać, że to co dla jednych jest oczywiste dla drugich może być barierą i zbyt dużym wyzwaniem. Polskie miasta i miasteczka borykają się z wieloma trudnościami architektonicznymi i nie jest to coś co można zmienić za pomocą czarodziejskiej różdżki w jednej chwili. Dostępność to nieskończony proces, przez który będziemy przechodzić długo. Jednak z każdym dniem będzie lepiej.
Jeżeli jesteś osobą z niepełnosprawnością lub masz zróżnicowane potrzeby, aby w pełni uczestniczyć w jakiś czynnościach – pamiętaj, że w Urzędzie Miejskim w Tarnowskich Górach jest biuro ds. Dostępności, Architektury Miejskiej i Opieki nad Zabytkami. Znajdziesz je w budynku przy ul. Sienkiewicza 2 w pokoju numer 10 na parterze.
Numer telefonu: +48 32 39 33 769.
Adres mejlowy: dostę
W budynku jest winda. Wejście do niej jest z tyłu budynku.