Opona radialna. Co warto wiedzieć?

W dzisiejszych samochodach stosowane są różne rodzaje ogumienia. Na krajowym oraz międzynarodowym rynku dostępnych jest wiele modeli takich produktów, które są podzielone z uwzględnieniem sezonu, do którego są przeznaczone, a także podzielone na kategorie w zakresie rozmiarów i konstrukcji bieżnika. Okazuje się, że bardzo ważna jest też konstrukcja opon. Obecnie na rynku oferowane są opony o budowie diagonalnej, a także radialnej. W większości pojazdów wykorzystuje się ogumienie radialne oferujące szereg optymalnych właściwości jezdnych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu specjalnych materiałów oraz ich odpowiedniego układu w szkielecie opony, czyli w tak zwanym kordzie. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat takich opon.

Opony radialne i ich budowa - podstawowe informacje

Ogumienie radialne to typ opon, które cieszą się obecnie ogromną popularnością w większości pojazdów osobowych. Charakteryzują się one specjalną konstrukcją kordu, w którym jego włókna ułożono w sposób prostopadły do kierunku jazdy. Włókna kordu opon radialnych nie przeplatają się tak jak w alternatywnych modelach diagonalnych. Są one natomiast rozmieszczane gęsto obok siebie, a ich końce są zawijane wokół drutówek umieszczonych w stopkach opon, które z kolei przylegają do felgi.

Nad taką konstrukcją szkieletu opony stosowane jest dodatkowe opasanie bazujące na solidnych elementach stalowych. W niektórych wersjach takich opon stosowane jest również opasanie bazujące na materiałach tekstylnych. Dalsze warstwy takiej opony to guma oraz bieżnik. Jeśli chodzi o elementy znajdujące się pod kordem to mamy tutaj do czynienia z warstwą butylową, której zadaniem jest zastępowanie dętki. Opony radialne są często określane mianem promieniowych. Można je rozpoznać bardzo łatwo, czytając oznaczenie. Jeśli przy średnicy felgi widnieje litera R to mamy do czynienia właśnie z taką konstrukcją opony.

Czym opony radialne różnią się od ogumienia diagonalnego?

Chociaż na rynku dominuje ogumienie radialne, to w sprzedaży istnieją również opony posiadające krzyżową, czy też diagonalną budowę kordu. W ich przypadku włókna krzyżują się ze sobą, zapewniając większą sztywność konstrukcji bez stosowania żadnych dodatkowych wzmocnień. Innymi słowy, różnica pomiędzy ogumieniem radialnym, a diagonalnym polega na sposobie ułożenia włókien kordu. Z racji, że mamy do czynienia ze szkieletem ogumienia, jest to niewidoczne gołym okiem. Dlatego właśnie warto zwracać uwagę na oznaczenia R znajdujące się na oponach.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat opon radialnych

Jeśli chodzi o ogumienie o konstrukcji radialnej, to jego sztywność jest mniejsza w porównaniu z alternatywnymi oponami diagonalnymi. Rozwiązanie takie zapewnia więc optymalne właściwości jezdne podczas podróżowania z dużymi prędkościami. Konstrukcja tego typu generuje mniejsze tarcie w czasie osiągania wysokich prędkości. Istotną zaletą opon radialnych jest zapewnienie optymalnej przyczepności w czasie pokonywania zakrętów. Optymalna elastyczność sprawia, że powierzchnia kontaktu z podłożem jest spora, a to ma istotny wpływ na przyczepność, skrócenie drogi hamowania, łatwiejsze ruszanie z miejsca i przyspieszanie. Nie wolno też zapominać o wytrzymałym bieżniku.

Jak widać, radialna konstrukcja opon charakteryzuje się wieloma istotnymi cechami i zaletami. Dobrą wiadomością jest to, że obecnie w wielu polskich sklepach stacjonarnych oraz internetowych można bez większych problemów kupować ogumienie radialne w różnych rozmiarach oraz o zróżnicowanym przeznaczeniu.