Mimo, że niektóre samochody określa się jako terenowe, jednak nigdy nie były wystawiane na próbę podczas naprawdę ekstremalnych warunków. Problem pojawia się wtedy, kiedy przyjdzie nam takim autem wyjechać w teren, którego wcześniej jeszcze nie uświadczyło. Wówczas, kluczem będzie wybór odpowiednich opon.

Większość terenowych pojazdów oraz SUV-ów, już samym wyglądem aż prosi się o to, aby wyjechać nimi na bardziej wymagające trasy. To co jednak nas powstrzymuje to fakt, że prawdziwe opony terenowe nie znajdują się w ich seryjnym wyposażeniu. Najczęściej spotkamy się z ogumieniem przeznaczonym głównie na asfalt. Co gorsza, niekiedy będą to też opony wielosezonowe, które mają nadawać się też do jazdy zimą, natomiast w praktyce nie pomagają w niczym.

Zanim zaopatrzymy się w opony leśne bądź terenowe musimy być przekonani, że nasze letnie i zimowe ogumienie jest w dobrym stanie, ponieważ to one stanowią niezbędne wyposażenie. Dopiero później należy rozglądać się za oponami terenowymi.

Opony all terrain

W skrócie – AT to najpopularniejszy i najprostszy typ ogumienia, który nadaje się do jazdy w terenie. Często spotkamy się z informacjami od ich producentów, w jakiej procentowej proporcji możemy je wykorzystywać w danych warunkach. Przykładem mogą być np. opony z napisem – 80% asfalt, 20% teren. Pozwala to nam na dostosowanie ich, do swoich własnych potrzeb.

Aby być przekonanym, że postawiliśmy na odpowiednie opony 4x4, musimy decydować się na te, które oferowane są przez renomowanych producentów. Jeśli zależy nam na wysokich osiągach i komfortowej jeździe, unikajmy kupowania najtańszych opon, jakie tylko znajdziemy. Wybierając te najlepsze, pojazd będzie dobrze trzymał się na asfalcie, a jego specjalne właściwości sprawią, że i mocno zabłocona leśna droga, nie będzie stanowiła dla niego problemu. Warto jednak pamiętać o tym, że opony AT to swojego rodzaju rozwiązanie kompromisowe, gdyż nie będą one najlepsze do jazdy szybkiej, ani też doskonałe do jazdy terenowej.

Ogumienie tego rodzaju posiada też wersje letnie oraz zimowe stąd też, będzie to idealne wyjście chociażby dla tych, którzy mieszkają na wsi, bądź często przychodzi im jeździć po szutrowych drogach.

Co na błoto?

Kiedy często przychodzi nam wyjeżdżać w teren, ogumienie AT nie wystarczy. Potrzebne będą nam już opony MT – Mud Terrain, czyli błoto i teren. Są to opony bieżnikowane o wiele agresywniej niż inne, szczególnie uwzględniając jej krawędzie i kanty. Ich praca wygląda zupełnie inaczej niż asfaltowych. Jako, że często znajdują się w błocie, piachu i innych, zmuszone są wykorzystywać też powierzchnie boczne.

Pamiętajmy o tym, że nie są to odpowiednie opony do jazdy po asfalcie. Będą się szybko zużywać, słabo trzymać drogi oraz mocno hałasować. Co prawda, nie uniemożliwia to kompletnie podróżowanie po normalnych ulicach, jednak będzie to wymagało od kierowcy szczególnej czujności i uwagi.

W wypadku, kiedy tylko raz na jakiś czas wybieramy się w teren, najlepiej jest posiadać dodatkowy komplet kół z oponami MT. Sprawne ręce, bardzo szybko poradzą sobie z ich wymianą, dlatego nie powinno to stanowić większego problemu. W tym wypadku, również odrzucajmy skrajnie tanie opony. Dodatkowo, ogumienie tego typu od różnych producentów, może mieć odmienne właściwości. Niektóre będą zbliżone do AT, natomiast inne mogą wchodzić już w całkiem inną klasę opon. Zwróćmy na to uwagę, aby dobrać takie gumy do naszego pojazdu, które sprawdzą się w takich warunkach, na jakie będziemy go wystawiać.

Jak powinno się wybierać opony terenowe?