Przypominamy o wynikających z tego obowiązkach.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje Urząd Miejski w Tarnowskich Górach do kontrolowania, czy zbiorniki bezodpływowe i przydomowe oczyszczalnie ścieków znajdujące się na terenie naszego miasta, opróżniane są zgodnie z prawem.

Co mówi prawo na temat opróżniania szamba lub przydomowej oczyszczalni ścieków?

Właściciele nieruchomości, korzystając z usług uprawnionych firm, powinni pozbywać się ciekłych nieczystości

  • systematycznie i proporcjonalnie do zużytej wody,
  • nie dopuszczając do przepełnienia sięzbiorników,
  • gwarantujączachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

W przypadku zbiorników bezodpływowych oznacza to: nie rzadziej niż raz na cztery miesiące. W przypadku przydomowych oczyszczalni: nie rzadziej niż co 18 miesięcy.

Jakie dokumenty należy dostarczyć do Urzędu Miejskiego?

Osoby, które nie przekazały jeszcze do naszego UM dokumentów potwierdzających zawarcie umowy oraz dowodów opłat dotyczących Państwa nieruchomości w Tarnowskich Górach, prosimy o przekazanie:

  • kopii/skanów umów na wywóz nieczystości ciekłych z firmą, która posiada zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Wykaz przedsiębiorców posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych z terenu Gminy Tarnowskie Góry),
  • rachunków, faktur potwierdzających opróżnianie wraz ze wskazaniem ilości odebranych nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych (w 2022 r.) lub przydomowych oczyszczalni (od 2021 r.),
  • kopii/skanów dokumentów potwierdzających ilość wody zużytej w tej nieruchomości w 2022 roku (dotyczy posiadaczy zbiorników bezodpływowych),
  • informacji o pojemności zainstalowanego w nieruchomości bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe.

Dokumentację można przekazać:

  • osobiście
  • w przypadku bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe – w Referacie Gospodarowania Odpadami Komunalnymi UM, ul. Sienkiewicza 2 (parter, pok. nr 29),
  • w przypadku przydomowej oczyszczalni ścieków – w Wydziale Ochrony Środowiska UM, ul. Sienkiewicza 2 (II piętro, pok. nr 63).

Uwaga! Taka forma dostarczenia dokumentów umożliwi nam załatwienie wszystkich formalności podczas jednej wizyty

  • pocztą elektroniczną:
    • w przypadku bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
    • w przypadku przydomowej oczyszczalni ścieków na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miejski w Tarnowskich Górach, ul. Sienkiewicza 2, 42-600 Tarnowskie Góry.

Zgodnie z wymogami – pracownicy Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach oraz Straż Miejska przeprowadzą kontrole nieruchomości, dla których nie zostały dostarczone do Urzędu lub przekazane urzędnikom wymienione wyżej dokumenty.

Gdzie zadzwonić w razie pytań?

Jeśli macie Państwo pytania, wątpliwości, prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-15.30

  • w przypadku bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe: z panem Adamem Piontkiem, inspektorem Referatu Gospodarowania Odpadami Komunalnymi, tel. 32-39-33-681,
  • w przypadku przydomowej oczyszczalni ścieków: z panią Dorotą Keler z Wydziału Ochrony Środowiska, tel. 32 39 33 695.

Podstawa prawna:

art. 9u ust. 1, art. 3 ust. 3 pkt 1 oraz art. 6 ust. 5a pkt 1 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U z 2022, poz. 2519 ze zm.),

Art. 6 ust. 1 pkt 1, ust. 5a pkt 1 i 3,  art. 9u ust. 1 oraz 10 ust. 2 i 2d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U z 2022 r. poz. 2519 ze zm.),

13 ust. 3 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tarnowskie Góry, przyjętego Uchwałą Nr LXII/630/2023 Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tarnowskie Góry.