Powiat Tarnowskie Góry: ZUS przyznał już 95 proc. świadczeń Dobry Start” w województwie śląskim
Większość rodziców i opiekunów złożyła już wniosek o świadczenie 300 plus z programu Dobry Start”. W województwie śląskim ZUS wypłacił 133 mln zł rodzicom i opiekunom na zakup przyborów szkolnych i podręczników. W całym kraju przyznano ponad 4,1 mln świadczeń na łączną kwotę 1 mld 162 mln zł.
Wnioski o świadczenie 300 plus z programu Dobry Start” ZUS przyjmuje od lipca. Minęło 2,5 miesiąca od tej daty, a już 95 proc. z tych złożonych w Śląskim została pozytywnie rozpatrzona. Do rodziców i opiekunów z naszego województwa wpłynęło 133 mln zł na rachunki bankowe. Do tej pory rodzice w woj. śląskim złożyli 356 tys. wniosków na 494 tys. dzieci. Przyznano 467 tys. świadczeń, co daje 95 proc. z wszystkich złożonych wniosków.
-Sukcesywnie ZUS przyznaje i wypłaca kolejne 300 plus, jeśli rodzic złożył poprawnie wypełniony wniosek w lipcu lub sierpniu i dołączył do niego wszystkie niezbędne dokumenty, to ma gwarancję wypłaty świadczenia nie później niż do końca września mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Rodzice, którzy jeszcze nie złożyli wniosku, mogą to zrobić do 30 listopada wyłącznie elektronicznie- za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Jeżeli wniosek zostanie złożony we wrześniu, październiku lub listopadzie to pieniądze trafią na konto w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.
Błędy we wnioskach wydłużają procedurę
-Wnioski o 300 plus składamy elektronicznie, system prowadzi nas krok po kroku co należy wpisać, ale czasami zdarzają się błędy, jak chociażby pomyłka cyfry w PESELU, czy w podanym koncie bankowym, czasami rodzice składają kilka wniosków na to samo dziecko, po zapomnieli, że wcześniej złożyli. Niestety, jakakolwiek nieprawidłowość we wniosku o świadczenie 300 plus wymaga dodatkowej weryfikacji i przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, co to wydłuża czas rozpatrzenia wniosku tłumaczy rzeczniczka.
Najczęściej popełniane błędy to: nieprawidłowy PESEL dziecka, błędny numer rachunku bankowego, kilka wniosków złożonych na to samo dziecko. Zdarzają się również sytuacje, że zarówno matka, jak i ojciec dziecka wnioskują o świadczenie na to samo dziecko. Do wniosków nie są dołączane wymagane dokumenty albo są one niewłaściwe, czasami dołączane są niepotrzebnie.
Brak reakcji na uzupełnienie wniosku utrudnia wypłatę
W przypadku konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie z prośbą o uzupełnienia wniosku. O wystawieniu takiego wezwania informujemy naszego klienta poprzez sms i wiadomość wysłaną na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku. Niestety wielu rodziców nie reaguje na wezwanie.
Brak odpowiedzi zwrotnej skutkuje tym, że świadczenie w dalszym ciągu nie może zostać przyznane. Dlatego prosimy wnioskodawców, że jeśli otrzymali z ZUS informację o uzupełnienie wniosku, by sprawdzili profil PUE, uzupełnili niezbędne dane, czy wyjaśnili nieścisłości, dzięki temu, my będziemy mogli szybciej przyznać świadczenie, a rodzice otrzymać pieniądze na konto wyjaśnia Kopczyńska.
Źródło: Beata Kopczyńska,regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego
Autor: krystian