UM Tarnowskie Góry: Metropolia pyta o aplikację mobilną
Metropolia GZM opracowuje nowe oprogramowanie systemu zakupu biletów w transporcie ZTM, który będzie działał online, a więc szybciej niż obecny. Podstawą dla pasażerów będzie aplikacja mobilna, która przejmie funkcjonalność Karty ŚKUP, a także zaoferuje dodatkowe możliwości. Metropolia chce poznać opinie mieszkańców i za pośrednictwem sondy dowiedzieć się, ile osób zdecyduje się przejść na aplikację, a ile chce nadal nosić fizyczną kartę w portfelu. Głosowanie trwa do 15 lutego.
Ankietę można wypełnić tutaj: https://bit.ly/3regeJM. Głosowanie trwa do 15 lutego 2022 r.
Wielu z nas trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez użycia smartfonu mówi Jacek Brzezinka, członek zarządu GZM, w którym odpowiada za rozwój systemów informatycznych.
Za jego pomocą realizujemy przelewy, płacimy w sklepach, a coraz częściej także kupujemy bilety. Statystyki pokazują, że mieszkańcy Metropolii średnio w ciągu dnia kupują ok. 33 tys. biletów we wszystkich pięciu aplikacjach mobilnych, gdzie dostępne są nasze bilety. Rocznie sprzedajmy w ten sposób bilety o wartości ponad 13 mln zł dodaje.
Widząc coraz większą popularność aplikacji mobilnych, Metropolia opracowuje nowy system zakupu biletów, którego podstawą będzie właśnie aplikacja.
Aplikacja mobilna stając się wirtualną kartą, w pełni zastąpi funkcjonalność karty plastikowej. Umożliwi pasażerom wykonanie wszystkich operacji, potrzebnych do korzystania z komunikacji miejskiej oraz do obsługi swojego konta i planowania podróży. W aplikacji mobilnej będzie można:
- Kupić bilety jednorazowe w taryfie strefowo-czasowej.
- Nowością będzie możliwość zakupu biletów w taryfie czasowej wejście i wyjście będzie rejestrowane w aplikacji oraz po szybkim zeskanowaniu QRkodu lub ręcznym wpisaniu kodu pojazdu.
- Kupić bilety średnio i długookresowe (dobowe, tygodniowe, miesięczne, kwartalne, jak również wieloprzejazdowe te ostatnie będą obsługiwane na tej samej zasadzie, co bilety jednorazowe w taryfie odległościowej).
- Zwrócić bilety.
- Zaplanować podróż w aplikacji dostępne będą informacje o funkcjonowaniu komunikacji, w tym o rozkładach jazdy oraz rzeczywistym czasie odjazdu.
- Aplikacja przypomni również o zbliżającym się końcu obowiązywania biletu.
Korzystając z opcji zakupu biletów jednorazowych, będzie można skorzystać z możliwości szybkiego zeskanowania QR kodu w pojeździe albo ręcznego wpisania kodu pojazdu.
Szybkie zeskanowanie kodu lub ręczne wpisanie kodu będzie konieczne ze względu na prowadzenie kontroli biletów w pojazdach zaznacza Adam Krakowczyk, dyrektor Departamentu Informatyki.
Kiedy kontroler wejdzie do danego autobusu, tramwaju lub trolejbusu, będzie miał możliwość zablokowania sprzedaży biletów, również w aplikacjach, tylko w tym jednym i konkretnym pojeździe. Bez tej operacji, czyli zeskanowania indywidualnego QR kodu gdyby wybierał z systemu tylko numer linii, zablokowałby sprzedaż we wszystkich pojazdach, które w tym samym czasie obsługują tę samą relację. A często takich pojazdów jest co najmniej kilka w trasie wyjaśnia.
Do tych zmian dołączą też zmiany taryfowe inteligentny system poboru opłat.
Wraz z wprowadzeniem zmian w obsłudze płatności, będziemy chcieli stworzyć inteligentny system poboru opłat tzn. pasażer rejestruje tylko swoje przejazdy, system na koniec dnia zlicza ich wartość i jeśli przekroczą np. wartość biletu dziennego, to nie pobierze z naszego konta więcej niż właśnie koszt biletu dziennego to korzyść dla pasażera zaznacza Jacek Brzezinka.
Planowane jest również pozostawienie karty w tradycyjnej, plastikowej formie, dla użytkowników, którzy nie posiadają smartfonów lub z innych powodów wybiorą takie rozwiązanie. W związku z planowanymi zmianami, Metropolia chce poznać opinię mieszkańców odnośnie preferowanego przez nich wyboru karta plastikowa czy karta wirtualna? Ilu mieszkańców preferuje starą kartę (plastikową), a ilu wymieni ją na aplikację w smartfonie?
Uruchomienie online’owego systemu płatności w komunikacji miejskiej planowane jest w III kwartale tego roku.
Autor: krystian