UM Tarnowskie Góry: Budżet 2023: więcej pieniędzy na inwestycje
Rada Miejska zdecydowała, by wprowadzić zmiany do uchwały budżetowej z zeszłego roku. Powód? Wysoka inflacja, wzrost kosztów kluczowych miejskich inwestycji, które są już na ukończeniu, oraz nowe inwestycje.
Pozom inflacji rok do roku niespełna 20 proc. znamy wszyscy. Wiemy też płacąc rachunki domowe, że koszty niektórych usług, produktów są jeszcze wyższe. Inflacja w sferze inwestycji wyliczana jest na znacznie powyżej 20 proc. A to właśnie miejskich inwestycji dotyczą główne zmiany w budżecie (zwiększenie wydatków).
Z tej kwoty znakomita większość to finanse na realizację naszego największego zadania [budowa centrum przesiadkowego i dróg rowerowych], z czego będzie można odzyskać ok. 85 proc. należności mówił na piątkowej sesji Rady Miejskiej Burmistrz Arkadiusz Czech. Przypomnijmy, że inwestycja jest w znacznej mierze finansowana z funduszy unijnych. Trzeba będzie wykazać, że ponoszone przez nas wydatki są kwalifikowalne. Mamy w tej dziedzinie doświadczenie, więc myślę, że nam się to uda.
Centrum przesiadkowe i drogi rowerowe
Ponad 60 proc. kwoty, o którą wzrosły wydatki budżetu na ten rok, to wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne. Jakie?
W tym roku zgodnie z planem zakończy się w naszym mieście budowa centrum przesiadkowego i prawie 30 km dróg rowerowych. W centrum miasta koło dworców kolejowego i autobusowego będzie 200 nowych miejsc parkingowych dla samochodów, zadaszony parking na 100 rowerów, stacje ładowania elektryków, a w niemal całym mieście powstaną drogi rowerowe. Przy okazji ich budowy naprawiane są chodniki, drogi (m.in. nowe nawierzchnie będą m.in. na ul. Sienkiewicza, Nakielskiej, Wyszyńskiego), kładki… Dlaczego nie było ich w planach? Bo podobnie jak bywa przy domowych remontach niektóre problemy pojawiają się przy szczegółowym projektowaniu konkretnych już fragmentów, przy rozpoczęciu inwestycji w danym miejscu. Stąd dodatkowe prace, m.in.:
- budowa kładki z ul. Nakielskiej do centrum przesiadkowego dla bezpieczeństwa i wygody pieszych,
- wymiana kładek na ul. Częstochowskiej ich stan okazał się gorszy niż zakładano,
- przebudowa kanalizacji na terenie należącym do kolei to aż ok. 5 km sieci rozmiar inwestycji wynikł w czasie prac,
- budowa retencyjnej kanalizacji deszczowej w centrum przesiadkowym,
- rozbiórka dwóch zbiorników przeciwpożarowych w centrum przesiadkowym i na ul. Częstochowskiej, o których wcześniej inwestor i wykonawcy nie wiedzieli,
- budowa klatki schodowej dla kolejarzy, bo dotychczasowe schody będę zlikwidowane podczas przebudowy tunelu na ul. Częstochowskiej.
Zdarzyło się też, że w trakcie inwestycji zmieniły się przepisy, dlatego na ul. Bałtyckiej i w centrum przesiadkowym powstać muszą kanały technologiczne.
Wszystkie nasze rachunki są oparte o szczegółowe analizy kosztorysu wraz ze wzrostem cen na pytania radnych dotyczące zmian w budżecie, szczególnie związane ze zwiększeniem kosztów centrum przesiadkowego i dróg rowerowych odpowiadał Burmistrz Arkadiusz Czech. Wzrost cen jak tłumaczył analizowany był w oparciu o stawki z systemu SEKOCENBUD (cykliczne, kwartalne bada ceny materiałów na rynku budowlanym w całym kraju dla prawie 100 tys. pozycji) oraz waloryzacje, których dokonują podmioty państwowe, np. Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Udało nam się wynegocjować niższe wzrosty cen niż te, które uzyskała GDDKIA mówił Burmistrz.
Drogi, chodniki, ocieplenie
Kolejne inwestycje, na które zaplanowano pieniądze w budżecie na ten rok, to m.in.
- termomodernizacja budynków należących do miasta,
- wymiana urządzeń w oczyszczalni ścieków,
- rozbudowa cmentarz komunalnego,
- budowa chodnika przy ul. Staffa,
- rozbudowa ul. Lipowej,
- przebudowa ul. Słoneczników.
Więcej trzeba też będzie zapłacić m.in. za gaz, wywóz odpadów komunalnych i odbiór ścieków w budynkach gminnych, opłaty za media we wspólnotach mieszkaniowy.
Planowany deficyt zostanie sfinansowany z nadwyżki na rachunku bieżącym, z niewykorzystanych środków oraz z kredytu.
Autor: krystian