Jak sugeruje specjalista od pozycjonowania (SEO), Mateusz Kozłowski – warto zbudować bloga, by mocno wesprzeć pozycjonowanie strony internetowej. Jednak stworzenie go wymaga zastosowania się do kilku zasad i zwrócenia uwagi na niezbędne elementy, dzięki którym blog będzie zoptymalizowany pod kątem SEO i będzie przynosić wymierne korzyści. Sprawdźmy dwa podstawowe elementy, na których opiera się optymalizacja bloga pod kątem SEO.

 

Po pierwsze – meta tagi

W przypadku bloga, tak jak ma to miejsce na „zwykłych” stronach internetowych, bardzo dużą rolę odgrywają meta tagi, o których optymalizację należy zadbać w pierwszej kolejności. Mowa oczywiście o title oraz description, a więc tytule bloga/artykułu oraz opisie danej podstrony, które są widoczne w Google i zachęcają (lub w przypadku braku optymalizacji – zniechęcają) do wizyty na blogu.

 

Pierwszeństwo ma tytuł – powinien zawierać najważniejsze słowo (słowa) kluczowe, przy czym musi brzmieć w pełni naturalnie i zachęcać do wizyty na blogu. Jego długość powinna być możliwie krótka. Przyjmuje się, że im tytuł jest krótszy i lepiej trafia w ten sposób w sedno, tym lepiej.

 

Jeżeli zaś chodzi o description – jest to opis podstrony, widziany przez użytkowników Google w wynikach wyszukiwania. Długość takiego opisu to maksymalnie 160 słów i powinien on zawierać słowo (słowa) kluczowe, a także brzmieć zachęcająco – by po jego przeczytaniu użytkownik chciał klikną w odnośnik do danego artykułu.

Stworzenie dobrej jakości tytułu i opisu description nie jest skomplikowane i zajmuje bardzo niewiele czasu, dlatego warto poświęcić się tej kwestii – pamiętaj, że to pierwsze rzeczy, na które zwraca uwagę użytkownik, gdy pojawi mu się odnośni do Twojego bloga w wynikach wyszukiwania. Meta tagi to wizytówka, o którą zdecydowanie warto zadbać.

 

Po drugie - optymalizacja artykułu

Treść

Przechodzimy do sedna, a więc wpisów na blogu, które stanowią jego siłę i dają możliwość zdobywania wysokich pozycji w Google. Pierwszą, najważniejszą kwestią, jest oczywiście wysoka jakość wpisów, ale o tym nie trzeba chyba mówić – blog jest Twoją wizytówką, określa Cię, jako eksperta i jest Twoim polem do popisu, więc pokaż użytkownikowi, że może Ci zaufać. Osiągniesz to tylko wtedy, gdy będziesz tworzyć specjalistyczne artykuły pod pozycjonowanie, które może wykonać również zewnętrzny podmiot typu http://www.mateuszkozlowski.pl . Zadbaj też o atrakcyjność treści pod kątem wizualnym – niech będzie odpowiednio sformatowana, zaopatrzona w wyróżniki (pogrubienia, kolory, kursywa itd.) oraz podzielona na akapity.

 

Słowa kluczowe

Optymalizacja wpisów na blogu pod kątem SEO to nieco inna bajka – tutaj trzeba bowiem zadbać przede wszystkim o odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi, a także stworzenie nagłówków. Keywordsy, tak jak zawsze w SEO, mają ogromne znaczenie, a ich duża liczba jest zawsze Twoim sprzymierzeńcem. Zadbaj więc o to, aby słów kluczowych było sporo, jednak by występowały naturalnie i nie rzucały się nadmiernie w oczy – może to doprowadzić do automatycznego obniżenia jakości treści. Używaj również synonimów i kolokacji, dzięki czemu Google będzie przychylniej patrzyło na tekst.

 

Co bardzo istotne – używaj słów kluczowych w nagłówkach, a także na początkach akapitów!

 

Nagłówki

Powodują, że treść jest atrakcyjniejsza i mają wpływ na SEO – szczególnie wtedy, gdy znajdą się w nich słowa kluczowe. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej hierarchii nagłówków – zaczynaj od tych najbardziej ogólnych (h1), a potem używaj bardziej szczegółowych (h2, h3, h4 itd.), by „rozbić” treść i pozwolić czytelnikowi odnaleźć się w niej.

 

To nie wszystko!

Bardzo ważnym elementem bloga są również grafiki, które także powinno się należycie optymalizować. Bardzo ważna jest nazwa pliku z grafiką – powinna być sensowna i zawierać słowo kluczowe. Każda grafika powinna mieć też alternatywny opis (ALT), który ma znaczenie zarówno dla Google, jak i użytkownika. Warto również zadbać o to, by rozmiar grafik nie był zbyt duży – dzięki temu strona będzie wczytywała się bezproblemowo.

 

UWAGA! Zadbaj też o to, by Twój blog był dostosowany do urządzeń mobilnych – responsywność strony również ma znaczenie w kontekście SEO!